tisdag 25 oktober 2011

Bokalfabet 2.0 - P

Innan jag sätter P för den här tisdagen ska jag ägna några rader åt bokstaven P eftersom den står i fokus för veckans upplaga av enligt O:s alfabet.

1. Som vanligt har hon valt ut 5 ord som genom fri association ska kopplas till lika många, eller färre, boktitlar.
petig, pyssling, påföljd: Nils Karlsson Pyssling bor i Bertils källare. Man kan komma dit genom ett råtthål under Bertils säng, men för att komma igenom behöver man vara liten som en pyssling. Det blir man om man tar på spiken bredvid hålet, men det är väldigt petigt vad man säger samtidigt. Bertil säger fel några gånger och då händer ingenting. Tillsammans försöker Nils och Bertil hantera den förstnämndas hyresvärdinna. Kan inte Nils betala hyran väntar hemska påföljder...


parallell: Lionel Shrivers Dagen efter berättar två parallella historier om hur en kvinnas liv utvecklar sig beroende på vilket liv/vilken man hon väljer. En ungdomsbok (som jag inte läst men sett på biblioteket) där parallella verkligheter också beror på gjorda val är Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews. Cool eller töntig verkar alternativen vara där.


panelhöna: När jag läser definitionen "kvinna som inte blir uppbjuden till dans" tänker jag: Elizabeth Bennet! och Stolthet och fördom. Där Darcy vägrar att dansa med henne. Men jag tänker också på en ännu oläst bok, Perks of Being a Wallflower, som jag behöver påminna mig själv om ibland så att den inte faller bort från läslistan.


2. I steg 2 ska en bokkaraktär med för- eller efternamn (eller varför inte för- och efternamn) på P presenteras.
Jag tror inte att det någonsin har skrivits en minnesvärd karaktär på P. Förutom Pippi Långstrump då. Och Prussiluskan. Och Pelle på Saltkråkan. Och Peter Pan. Men inte någon som skriker extra högt i mitt öra och vill utmärka sig. Så därför återknyter jag till L när jag var lika övertygad om att inga karaktärer fanns på den bokstaven: Lisas lammunge Pontus.


3. Slutligen ska jag denna gång skriva om ett paradis, vilket definieras som en plats jag eller personerna i historien älskar.
Jag läste precis Kate Canns bok Escape där huvudpersonen Rowan till och med kallar platsen för Eden och paradiskänslan är stark för henne när hon får flytta in i en egen stuga praktiskt taget ovanpå vattnet. Det är sommar, sol, bad, frihet och självständighet. Både för henne och Iggy... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar