söndag 25 september 2011

Introducing Jessica Darling

Jessica Darling. Hennes pappa kallar henne Notso, för sällan har ett efternamn varit så missvisande. Jessica är en cynisk sextonåring som i sin dagbok delar med sig av sina skarpa iakttagelser av det trånga akvariet som är Pineville High School, New Jersey.
   Det nya millenniet har precis börjat utan att världen gick under, i alla fall inte helt och hållet. Jessica är kvar men hennes bästa kompis Hope har flyttat till en annan delstat och lämnat Jess med the Clueless Crew, så kallade vänner hon knappt står ut med men ändå hänger med för att inte hamna helt utanför i den sociala hierarkin på PHS.
   Hon är en stjärnelev som hatar skolan. Hennes barndomsvän Bridget skulle passa bättre in i familjen Darling än hon själv gör. Hon kan inte sova på nätterna, hennes mens lyser med sin frånvaro trots att det inte finns en chans att hon är gravid och när intressanta och förvirrande saker börjar hända med Marcus Flutie kan hon inte berätta för Hope. För a) Hope är inte där och b) Hope skulle inte förstå. Det är inte lätt att vara Jessica Darling.


Jag är så glad att jag gillar Sloppy Firsts som är första delen i en serie av Megan McCafferty. För det som drog mig till serien (5 böcker, alla redan utgivna, ingen väntetid) är (förutom att den får en tia på FYA:s swoonworthy scale) att den följer Jessica efter high school och vidare. Vuxen ung vuxen!!!
   Och jag gillar Sloppy Firsts där Jess är i den vanliga sextonårsåldern. Den är smart och rolig så att jag ligger och fnissar för mig själv åt hennes vassa kommentarer och pinsamheter, men ibland så sorglig att jag vill gråta. Den är dessutom inte rolig i det där hysteriska tempot som ofta förekommer med ändlösa inre monologer, som jag gillar men som blir lite tröttsamma i för höga doser. Och boken täcker ett helt år. Utveckling! Det är inte en sån serie där man läser fyra böcker och i princip inte kommit längre än en termin.

Så nu vill jag börja på tvåan. Stör ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar