fredag 16 september 2011

Mässan är ett monster

Det finns så många anledningar att inte gilla Bok- och biblioteksmässan.

Den är alldeles för stor.
Det är alldeles för mycket folk där.

Hm, okej, det kanske bara finns två anledningar då, men vi kan ändå titta närmare på dem.

Den är alldeles för stor:
Det är omöjligt att få överblick. Eller, det går fint att få överblick, när man är på övre planet och tittar ut över mässgolvet (vilket är en kittlande, hisnande syn), men när jag är nere på golvet känner jag mig vilsen och stressad. Mycket beroende på punkt 2, se nedan.
   När jag fick hem seminarieprogrammet i somras var det så jag kände: "Mässan är ett monster!" Den har tentakler som spretar åt alla håll. Finns det liv i universum? Hur hittar du dina öl- och whiskyfavoriter? Får utåtagerande tjejer finnas och får den blyga flickan? Pernilla Wahlgren hyllar julen. Marcus Birro pratar camorran. Sara Ohlsson pratar onani.   
   Men det är ju så, man kan skriva böcker om allt och allt platsar därmed på en mässa om böcker och bibliotek.

Det är alldeles för mycket folk där:
Jag gillar inte folksamlingar. De gör mig stressad och stirrig och för att överleva måste jag köra skygglappar på och tunnelseende snirkla mig fram bland alla som är i vägen. Det gör att jag missar väldigt mycket roligt och intressant på vägen.
   Dessutom är jag en värdelös minglare så hela grejen med att knyta kontakter och prata med personer i montrar går inget vidare. Och jag ställer mig inte i kö för att få en bok signerad eller bli fotograferad med en författare.

Ändå kommer det där suget varje år. Mässan. Den är ett monster men ett snällt monster. Alltid finns det någon av dess tentakler som sträcker sig ut och suger in mig i en kram.

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är ett inlägg i en bloggstafett tillägnad Bok- och biblioteksmässan i Göteborg där följande bloggar deltar:

3 kommentarer:

  1. Visst blir man sugen på mässan trots alla hemskheter!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vet, egentligen. Men tack för att du säger det!

    SvaraRadera